Controlling
Cílem každé společnosti, která nově zavádí nebo již delší dobu provozuje controlling jako součást své praxe, je poskytnout odpovědným pracovníkům společnosti vhodný nástroj pro kvalitní řízení. To platí v celé společnosti od úrovně nižších organizačních jednotek, např. jednotlivých středisek, přes jednotky střední a vyšší až k top managementu podniku. Dobrý controlling musí poskytnout správný pohled pro všechny tyto řídící úrovně.
Modul CONTROLLING, součást ERP EPASS® může zpracovávat data pro více společností, např. při holdingovém uspořádání. Tento modul je schopen pracovat jak s jednotkami peněžními, tak s dalšími hmotnými jednotkami (ks vyrobeného zboží atp.)
Controlling vyžaduje kromě jiného:
- zodpovědné plánování
- důsledné sledování průběhu procesů
- vyhodnocování výsledků v optimálních intervalech
- přijímání korekčních rozhodnutí
Modul Controlling:
- shromažďuje a vyhodnocuje důležitá data z různých zdrojů informačního systému, jako je např. účetnictví, hlášení z provozu, výroba, mzdy, finanční plány v MS Excel, modul Strateg apod.
- vyhodnocuje informace na různých organizačních úrovních
(holding, podnik, provoz, středisko)
- vyhodnocuje informace za různá časová období (rok, pololetí, čtvrtletí, měsíc, součty měsíců)
- vyhodnocuje informace podle zvolených skupin účtů z účetnictví, dalších sledovaných údajů a parametrů nebo podle vypočítaných ukazatelů
- vyhodnocuje informace podle okruhů činnosti podniku, případně
podle produktů
- automaticky načítá skutečnost od počátku roku a tím umožňuje
okamžité procentní srovnání skutečnosti s plánovanými hodnotami
- umožňuje sledovat více typů hodnot - PLÁN, SKUTEČNOST, UPRAVENÝ PLÁN, UPRAVENOU SKUTEČNOST
- zobrazuje data v mnoha dimenzích, které si volí sám uživatel (multidimenziální krychle)
- umožňuje vyhodnocení dosažených a plánovaných výsledků,
kvantifikace odchylek a vyhodnocení jejich příčin a eventuelní
následná opatření
- umožňuje promítnutí dosažené skutečnosti a budoucích opatření
do aktualizovaných plánů (tvorba tzv. očekávané skutečnosti)
- detailní členění umožňuje sledovat využití a nákladovost vybraného majetku (např. osobních vozů)
- uživatelská definice výstupů umožňuje optimální výběr údajů
potřebných pro rozhodování a řízení
- uživatelská volba umožňuje další možné členění sledovaných
hodnot
- respektuje přístupová práva v návaznosti na organizační strukturu
- zpracovává údaje i graficky pomocí programu ProClarity (případně MS Excel)
- export do Excelu
Nejkratší časový úsek zahrnutý do SW CONTROLLING je měsíc a to jak v podobě plánovaných údajů, tak i údajů za skutečnost v příslušné organizační úrovni. Rozsah dat sledovaných a hodnocených na jednotlivých organizačních úrovní se může lišit. Příkladem je společnost, kde na nejvyšší úrovni jsou srovnávány celopodnikové plánované tržby a náklady se skutečnými tržbami a náklady, dále plánované údaje aktiv a pasiv se skutečnými údaji a vývoj cash-flow (úplný controlling). Na úrovni divizí jsou srovnávány skutečné a plánované tržby a náklady a důraz je kladen na vyhodnocení hospodářského výsledku. U jednotlivých středisek je těžiště controllingu v řízení jednotlivých druhů nákladových položek. Pokud jsou do SW CONTROLLING zavedeny údaje kapacitního charakteru (např. hodiny, km, tuny, kusy atd.), budou moci být prováděny za zvolené organizační jednotky i propočty nákladů na měrnou jednotku. Výše uvedený rozsah se u jednotlivých zákazníků liší a je předmětem analýzy před nastavením a zavedením systému.
Podle obsahu lze tedy controlling rozdělit na:
- Výnosovo-nákladový controlling, zaměřený na řízení faktorů,
které ovlivňují zisk, tj. na náklady a výnosy.
- Finanční controlling, zaměřený na řízení finanční a kapitálové
struktury a na řízení peněžních toků.
- Naturální controlling, zaměřený na informace a řízení věcných,
naturálních jednotek v podnikatelském procesu.
Základní vstupní data se definují podle účtové osnovy. Data o dosažené skutečnosti lze manažersky upravovat, eliminací mimořádných událostí tak lze lépe zajistit metodickou srovnatelnost skutečnosti s plánem.